6 دسامبر 2023- برای بیمارانی که به تازگی دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده است، تغذیه درمانی در دستیابی به رمیسیون(remission=دستیابی به قند خون طبیعی بدون نیاز به دارو) بسیار موثر است. دایانا روبین، پزشک متخصص در کنفرانس مطبوعاتی پاییز انجمن دیابت آلمان(DDG) گفت: هرچه کاهش وزن بدن بیشتر باشد، احتمال نرمال شدن سطح قند خون بیشتر می‌شود. روبین رئیس کنفرانس و پزشک ارشد مرکز پزشکی تغذیه و دیابت در بیمارستان ویوانتس هومبولت و بیمارستان اسپانداو در برلین است.

به دلیل توسعه داروهای مدرن، تغذیه درمانی به طور فزاینده ای در 50 سال گذشته در پس زمینه قرار گرفته است. به گفته ی دکتر روبین، با این حال، تغذیه درمانی و کاهش وزن می تواند به طور موثر دیابت را برای سال ها به تاخیر بیاندازد. بیماران سالم می مانند، بدون اینکه شفا پیدا کنند .با این وجود، بهبودی به ندرت دائمی است. اکثر بیماران پس از 5 سال دوباره به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

تغذیه درمانی شخصی

این فقط پیشرفت های پزشکی نیست که تغذیه درمانی را به پس زمینه سوق داده است. دکتر روبین گفت: یکی دیگر از عوامل موثر این است که شرکت های بیمه ی سلامت، هزینه ی مشاوره برای تغذیه شخصی را به صورت استاندارد پوشش نمی دهند.

تحقیقات مدرن در تغذیه درمانی نشان داده است که بیماران مبتلا به دیابت باید درمان شخصی دریافت کنند. با این حال، این ایده در برنامه های آموزشی فعلی دیابت، که تنها اشکال تغذیه درمانی هستند که تحت پوشش شرکت های بیمه سلامت قرار دارند، مورد توجه قرار نمی گیرد.

در عوض، اطلاعات تغذیه ای بیشتر از طریق جلسات آموزشی گروهی منتقل می شود. علاوه بر این، این جلسات به ندرت توسط متخصصان تغذیه برگزار می شود. دکتر روبین گفت: به ندرت استفاده از رویکرد «یک روش برای همه» مفید است، همانطور که اغلب در این جلسات آموزشی گروهی اتفاق می افتد.

مطالعه ی DiRECT، که در آن بیماران وزن خود را 15 کیلوگرم کاهش دادند و به نرخ بهبودی تقریباً 90 درصدی دست یافتند، نمونه ای از این امر است که چگونه تغذیه درمانی می تواند بسیار مؤثر باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که اهداف و روش ها به صورت فردی تعیین شوند و تماس مکرر با یک درمانگر وجود داشته باشد. دستورالعمل های آلمانی و بین المللی، از جمله بهترین راهنماهای عملی انجمن دیابت آلماناز سال 2022، اهمیت تغذیه درمانی شخصی را برجسته کرده اند.

پزشکی از راه دور افراد را به پایبندی به روش تغذیه ای تشویق می کند

دکتر روبین گفت: در نظر گرفتن وضعیت فعلی زندگی بیمار مورد نظر، بسیار مهم است. تعیین اهداف کوچکی که می توانند در زندگی روزمره نیز اجرا شوند، مهم است. این تنها با یک مشاوره حضوری تخصصی می تواند موفقیت آمیز باشد. او گفت: بنابراین دستیابی به این هدف "کاهش 10٪ تا 15٪ از وزن بدن و عدم بازگشت به وزن قبلی" نیز واقع بینانه می شود. برای حفظ این وزن به نظارت طولانی مدت نیاز است.

روش‌های کاهش وزن معمولاً باید بر اساس ترجیحات بیمار مورد نظر تعیین شوند، زیرا عادات غذایی و محیط‌ها شخصی هستند. به عنوان مثال، کاهش مصرف کربوهیدرات ها و چربی ها، روزه داری متناوب یا استفاده از نوشیدنی های جایگزین وعده غذایی، همگی را می توان در نظر گرفت.

داده‌های جدید همچنین نشان می‌دهند که برنامه‌های دیجیتال تجویز شده (DiGA) می‌توانند برای پشتیبانی مفید باشند. برنامه های کاربردی سلامت دیجیتال (DiGA) که همچنین به عنوان برنامه های تجویز شده شناخته می شوند، می توانند برای بهبود درمان طیف گسترده ای از بیماری ها با انتقال اطلاعات، ارائه زمینه یا راهنمایی بیماران از طریق تمرینات استفاده شوند. DiGAمی تواند به کاهش علائم و بهبود مدیریت بیماری های بیماران کمک کند. این ایده در بهترین راهنماهای تغذیه ی انجمن دیابت آلمانبرای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 منعکس شده است.

دکتر روبین گفت: مطالعات نشان داده اند که پایبندی بستگی زیادی به میزان تماس با درمانگران و ماهیت طولانی مدت درمان دارد. او به نیاز به نظارت طولانی مدت اشاره کرد که طی آن می توان به طور مکرر هدف درمانی را به بیمار یادآوری کرد. او گفت: از این نظر، من پتانسیل زیادی را در برنامه های دیجیتال و همچنین در پزشکی از راه دور می بینم تا ارتباط کوتاه مدت با فرد مورد نظر تامین شود.

یک متاآنالیز در سال 2015 از 92 مطالعه نشان داد که هنگام استفاده از تغذیه درمانی از راه دور، کاهش قابل توجهی در A1c در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 حاصل گردید. دکتر روبین گفت: من اغلبDiGA هایی را تجویز می کنم که برای چاقی تایید شده اند، به این دلیل که می توانم تشخیص دهم که باعث می شوند بسیاری از بیماران به اهداف خود پایبند بمانند.

دکتر روبین همچنین ارتباط با گروه های ورزشی و گروه های خودیاری را توصیه کرد و گفت: حفظ وزن یک پروژه بلند مدت است.

چربی شکم تعیین کننده است

پیش دیابت، مرحله ی قبل از دیابت نوع 2 است و پیامد اجتناب ناپذیر آن افزایش خطر حمله قلبی، بیماری های کلیوی و چشمی و انواع مختلف سرطان است. تا به امروز، پزشکان سعی کرده اند با هدف کاهش وزن بیماران مبتلا به پیش دیابت، شروع دیابت نوع 2 را به تاخیر بیاندازند. با این حال، دانشمندان مرکز تحقیقات دیابت آلمان با مطالعه ی مداخله در شیوه زندگی پیش دیابت نشان دادند که چربی شکمی نقش مهمی در بهبود پیش دیابت دارد.

یک برنامه ی 1 ساله با رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی توسط 1105 بیمار مبتلا به پیش دیابت پیگیری شد. زمانی که هر شرکت کننده حداقل 5 درصد وزن خود را از دست داد، برخی موفق به دستیابی به قند خون طبیعی شدند(رمیسیون) و برخی دیگر موفق نشدند.

افرادی که به رمیسیون دست یافتند، حساسیت به انسولین آنها بهبود یافته بود و چربی احشایی شکمی بیشتری از دست داده بودند. چربی احشایی شکم می تواند حساسیت به انسولین را تحت تأثیر قرار دهد، به ویژه با واکنش التهابی در بافت چربی.

کاهش چربی احشایی شکم به وضوح در معکوس شدن پیش دیابت بسیار مهم است. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که در این مطالعه به قند خون طبیعی دست یافتند، تا 2 سال پس از پایان برنامه، به شدت کاهش یافت. عملکرد کلیه آنها بهبود یافته بود و رگهای خونی آنها در وضعیت بهتری قرار داشت.

اندازه ی دور کمر

بر اساس نتایج جدید، در صورت کاهش وزن 5 درصدی و کاهش حدود 4 سانتی متری دور کمر در زنان و 7 سانتی متر در مردان، احتمال بهبودی افزایش می یابد.

دکتر رینر جامپرتز-فون شوارتزنبرگ، محقق بیمارستان دانشگاه توبینگن آلمان و نویسنده ی این مقاله، گفت: بر اساس داده های جدید، رمیسیون یا رسیدن به قند خون طبیعی باید هدف درمانی جدید در افراد مبتلا به پیش دیابت باشد. این امر به طور بالقوه می تواند عملکرد بالینی را تغییر دهد و میزان عوارض را برای بیماران ما، چه مرد و چه زن، به حداقل برساند.

اگر قند خون ناشتا به زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر (5.6 میلی مول در لیتر)، گلوکز 2 ساعته به زیر 140 میلی گرم در دسی لیتر (7.8 میلی مول در لیتر) و مقدار A1cبه کمتر از 5.7 درصد برسد، می توان فرض کرد که فرد به بهبودی یا رمیسیون از پیش دیابت رسیده است. از یافته های جدید می توان دریافت که با کاهش وزن بدن، شانس بهبودی افزایش می یابد. دور کمر در زنان باید حدود 4 سانتی متر و در مردان حدود 7 سانتی متر کاهش یابد.

دکتر رینر جامپرتز-فون شوارتزنبرگ و همکارانش می خواهند بررسی کنند که آیا این استراتژی مقرون به صرفه است یا خیر تا از حمایت شرکت های بیمه نیز اطمینان حاصل کنند.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/personalized-nutrition-therapy-promotes-diabetes-remission-2023a1000uj2?src=